Anul 2020 a fost ciudat pentru artă: au fost greu de organizat evenimente în siguranță, publicul a ajuns mai greu la spectacole, filme, expoziții, echipelor artistice le-a fost mai greu să îşi promoveze lucrările/producțiile. Şi totuşi s-a muncit foarte mult în arta cu miză socială, politică, de solidarizare, cel puțin la fel de mult ca în fiecare an. Ne dorim ca măcar o parte din aceste lucrări/producții să rămână în arhiva GAP.
WORK. NO TRAVEL// Tranziții
Producător: Asociația ADO – Artă pentru Drepturile Omului, în parteneriat cu Centrul Replika
Text de: Mihaela Michailov // după volumele „Tur-retur” de Zoltán Rostás și Sorin Stoica
Regizor: Bobi Pricop
Scenografie/ spațiu: Gabi Albu
Suport tehnic: Răzvan Rusu
Performeri: Dan Basu (video), Eduard Gabia (muzică) // Alex Călin, Nicoleta Lefter, Katia Pascariu, Alexandru Potocean; cu participarea lui Ovidiu Țichindeleanu
Sinopsis:
WORK. NO TRAVEL vorbește despre migrantele și migranții români pentru care munca în străinătate a devenit singura posibilitate de supraviețuire, în contextul economic post-1989, marcat de precarizare, privatizare masivă și provizorat social. WORK. NO TRAVEL propune o reîntoarcere în prima decadă a migrației forței de muncă de după 1990 și investighează multiplele dislocări și relocări temporare ale celor plecați afară, condițiile de muncă, raporturile de putere și posibilele comunități salvatoare. WORK. NO TRAVEL scanează fragmente din vieți trăite în nesiguranță și alienare, vieți improvizate care ajung să însemne un singur lucru: bani trimiși acasă pentru familie. Bani strânși cu sacrificii enorme. Bani greu de atins!
WORK. NO TRAVEL are la bază două volume de interviuri – „Tur-retur. Convorbiri despre munca în străinătate” realizate de sociologii Zoltán Rostás și Sorin Stoica și publicate în 2006 la editura Curtea Veche.
Proiectul Tranziții. program euroregional de artă contemporană, este un proiect co-finanțat de Administrația Fondului Național Cultural, de Primăria și Consiliul Local Cluj Napoca, Bethlen Gábor Alapkezelő ZRT și Fundația Communitas.
TikTok Generation (Keres TikTok?)
Producție: E-Romnja
Text: Mihaela Drăgan
Regia: Sandra Selimovic
Distribuție: Nicoleta Ghiță, Bianca Mihai, Raj-Alexandru Udrea
Credit video: ZIGZAG FILM SRL
Sinopsis:
„Keres Tik Toc?” vorbeste despre constrângerile la care sunt supuse fetele rome. Acest spectacol abordează următoarele teme: educație sexuală, virginitate, puterea fetelor și femeilor rome, suroritate, masculinitate toxică, patriarhat, presiunea comunității asupra fetelor și femeilor rome, reziliență, drepturi egale.
Mihaela Dăgan: „Vara asta am scris o piesă de teatru despre lipsa educației sexuale în România și relația tinerilor romi cu tehnologia în tot acest context național în care informația lipsește. Vreau să mulțumesc tinerelor și tinerilor romi ale căror povești m-au inspirat în tot procesul de scriere dramatică a unui text ficțional bazat pe experiențele acestora.”
Spectacolul „Keres Tik-Tok?” face parte din proiectul „Spune-ți povestea”, proiect co-finanțat de Administrația Fondului Cultural Național.
MATERN
Producție: O2G în parteneriat cu Centrul Replika
Distribuție: Oana Rusu şi Alice Monica Marinescu
Mişcare scenică: Carmen Coțofană
Scenografie: Irina Gâdiuță
Muzica și versurile: Maria Sgârcitu şi Teodora Retegan
Afiş: Lucia Mărneanu
Concept şi scenariu: Alice Monica Marinescu
Echipa de filmare:
Imagine: Dragoş Hanciu. Operatori cameră: Dragoş Hanciu, Paul Chirilă, Alexandru Radu.
Sunet: Flora Pop. Montaj: Alexandra Gulea, Alexandru Radu.
Regie filmare: Alexandru Radu
Sinopsis:
„MATERN” este un spectacol de explorare cu mijloace performative a transformărilor la care este supus corpul și psihicul femeilor care devin mame. Sarcina, nașterea, alăptarea sunt etape fundamentale ale maternității, care presupun transformări radicale, riscuri și provocări semnificative pentru psihicul și corpul feminin. Maternitatea este considerată o etapă dezirabilă în viața femeilor, ceea ce face ca aspectele mai dificile cu care se confruntă multe dintre femei pe durata maternității să rămână un tabu în societate, cu un potențial impact negativ asupra imaginii de sine sau bunăstării emoționale și psihologice a acestora. Spectacolul își propune să devoaleze aceste realități deseori tabuizate, oferind spațiu și voce mamelor și aspirând să creeze un loc de întâlnire între mame și nemame, un dialog care implică împărtășirea trăirilor și experiențelor reciproce cu scopul creșterii solidarității între femei în jurul subiectului maternității. Abordarea este una interdisciplinară, care își propune să combine metode de dans contemporan, cu tehnici de producție muzicală Avant Pop și performance spoken word, teatru bazat pe istorie personală și storytelling. Spectacolul este centrat pe conflictul dintre idealizarea condiției de mamă și presiunile, angoasele, greutățile concrete (emoționale și economice) cu care acestea se confruntă.
Spectacolul face parte din proiectul „Maternitate – Corpuri și Identități în Transformare”, proiect co-finanţat de Administraţia Fondului Cultural Naţional.
Capete Înfierbântate
Producție: O2G în parteneriat cu Centrul Replika
Text: Mihaela Michailov, David Schwartz
Distribuția: Alexandru Potocean, Oana Rusu, Teodora Retegan, Maria Sgârcitu
Scenografia: Irina Gâdiuță
Muzica: Teodora Retegan & Maria Sgârcitu
Mișcarea scenică: Mihai Mihalcea
Colaboratoare documentare: Dora Constantinovici
Regia: David Schwartz
Echipa de filmare
Imagine și lumină: Dragoș Hanciu
Operatori cameră: Dragoş Hanciu, Jaro Minne, Alexandru Radu
Sunet: Flora Pop; mixaj sunet Mara Mărăcinescu
Producție, regie, montaj și colorizare: Alexandru Radu.
Sinopsis:
La 10 ani de la explorarea performativă a evenimentelor din 13-15 iunie 1990, propusă în spectacolul „Capete înfierbântate” realizat în 2010, „Capete înfierbântate 2020” investighează sistemul de sănătate din România, din perspectiva relației public-privat, cu accent pe actuala criză sanitară provocată de SARS-CoV-2.
„Capete înfierbântate 2020” analizează cauzele vulnerabilizării sistemului medical, demantelarea serviciilor publice și efectele distrugerii statului social, pericolele reducerii cheltuielilor și privatizării în sănătate. Spectacolul deconstruiește marote discursive perpetuate – „banii trebuie să urmărească pacientul”, „disfuncționalitățile sistemice provin din comunism” etc. – și ne provoacă să reflectăm asupra complexității și interdependenței factorilor responsabili pentru deficiențele din prezent.
„Capete înfierbântate 2020” este un spectacol despre consecințele dureroase ale unor politici publice care privilegiază, inclusiv în domeniul sănătății, profitul și logica eficientizării cu orice preț în defavoarea interesului public și medicinei sociale.
Spectacolul face parte din proiectul „Capete înfierbântate 2020”, proiect co-finanţat de Administraţia Fondului Cultural Naţional.
The Protocols
queer active art performance
Producție: O2G în parteneriat cu Veioza Arte
Regie și text: Bogdan Georgescu
Echipa proiectului: Raj-Alexandru Udrea, Paul Dunca, Alex Bălă, Irina Gâdiuță, Andrei Ioniță, Tania Cucoreanu, Bogdan Georgescu
Sinopsis:
- O pandemie care durează de 40 de ani.
- O comunitate minoritară, decimată.
iii. Nimeni nu ia nicio măsură, pentru mult prea mult timp.
iiii. Un vaccin care e încă așteptat.
iiiii. O țară în care tratamentul împotriva virusului, de multe ori, lipsește.
iiiiii. O stigmă, aruncată asupra persoanelor pozitive, insuportabilă.
Spectacolul „The Protocols” face parte din proiectul *DECEMBRIE 1, proiect co-finanțat de Administrația Fondului Cultural Național.
Infinit Pozitiv
Producție: Asociația Carusel
Text: Mădălina Brândușe, Paula Dunker, Alex Fifea, Nona Șerbănescu
Regia: Alex Fifea
Costume, scenografie: Nona Șerbănescu
Vizual: alenthin
Sinopsis:
În decembrie 1990 numărul cazurilor de SIDA la copii în România depășea totalul cazurilor raportate de celelalte țări din Europa. 1090 de cazuri de SIDA pediatric din care 97% la copii cu vârste mai mici de 3 ani. În total, în anii ’90 în România, au fost infectate peste zece mii de persoane, un adevărat accident epidemiologic denumit de specialiști „cohorta inițială”.
Ce s-a întâmplat cu acei copii?
Câți dintre ei au supraviețuit și unde sunt ei astăzi?
Cum este să trăiești cu HIV în România?
Cum a evoluat situația persoanelor infectate cu HIV din România și cum ne raportăm astăzi la virusul HIV?
Rezultat al unei documentări realizate de-a lungul unui an, spectacolul analizează poveștile de viață a șase personaje care trăiesc cu HIV în România. Istoriile lor personale curg în paralel cu istoria post-socialistă a României și cu evoluția fenomenelor asociate virusului HIV la noi în țară.
Infinit pozitiv este un spectacol despre informare, acceptare, destigmatizare.
* te zero
lectură performativă
Producție: O2G
Text: Bogdan Georgescu
Regia: Irina Gâdiuță
Distribuția: Alice Monica Marinescu, Katia Pascariu, Andrei Șerban
Editare video: Tania Cucoreanu
Documentare: Irina Gâdiuță, Bogdan Georgescu, Alice Monica Marinescu, Katia Pascariu, Andrei Șerban
Sinopsis:
Nimeni, nimic.
Artiștii independenți: De câte ori putem să o luăm de la zero, de la început, ca și cum nimic niciodată nu s-ar fi întâmplat?
Nimeni, nimic.
Artiștii independenți: Și când o luăm din nou de la zero, o luăm de la zero zero inițial, sau un zero prim?
Nimeni, nimic.
Artiștii independenți: Nu mai bine nu mai pornim deloc din momentul zero?
Nimeni, nimic.
Spectacolul „*te zero” face parte din programul cultural multianual „Povești din vecini”, program co-finanțat de Administrația Fondului Cultural Național.
Celule de bază
Producție: Centrul pentru Studierea Modernității și a Lumii Rurale
Concept și dramaturgie: Petro Ionescu și Raul Coldea
Scenografie: Hermina Csala
Muzică: Adrian Cimpoeșu / Văzduh
Distribuția: Ioana Chițu, Bianco Erdei, Lucia Mărneanu
Costume: Lanelka
Adina Marincea: comunicare
Coordonatoare: Laura Trocan
Emil Florea: tehnician
Sinopsis:
Având ca punct de pornire structurile familiale și factorii care le influențează, „Celule de bază” ar fi o instalație populată de lucruri uitate într-un pod sau într-o debara care reconstruiesc istorii de familie și care rememorează imagini aleatorii ce țin de universul unui cămin. Granița dintre teatru și performance se află acolo unde se întâlnesc ruralul și modernitatea din urban, unde poveștile personale ale performerilor se întrepătrund cu cele documentate în satele Telciu și Romuli.
Spectacolul face parte din „Familii și migrație. Perspective din rural”. La baza piesei de teatru stă documentarea realizată în cadrul rezidențelor „Culese din Telciu”, 2019, de către Petro Ionescu și Raul Coldea.
„Celule de bază” este un spectacol co-finanţat de Administraţia Fondului Cultural Naţional și Primăria Telciu.
(IN)CORECT
Producție: Reactor de creație și experiment
Regia și dramaturgia: Leta Popescu
Scenografia: Lucia Mărneanu
Mișcarea scenică: Farid Fairuz
Atmosferă sonoră: Oana Hodade
Colaj video: Doru Vatavului
Asistență de regie și pregătire muzicală: Dominik M. Iabloncic
Distribuția: Alexandra Caras, Cătălin Filip, Oana Mardare, Alina Mișoc, Emőke Pál, Paul Sebastian Popa, Lucian Teodor Rus, Doru Taloș
Sinopsis:
Când membrii unei familii au vieți complet diferite, granița dintre ce e corect și ce e incorect este foarte fină. Seamănă cu locul în care Dunărea se revarsă în Marea Neagră. E un loc incert, tulbure, așa cum devin în miezul nopții mințile rudelor aflate într-o vacanță în Deltă.
Spectacolul „(IN)CORECT” jonglează cu planul fanteziilor și al dorințelor a două generații diferite. Reluarea amintirilor comune pare să fie drumul spre a fi împreună. Și dacă nu ne aducem aminte același lucru?
Spectacol „(IN)CORECT” este produs în cadrul programului cultural „Decalaj. Narațiuni intergeneraționale”, co-finanțat de Administrația Fondului Cultural Național.
Not another online performance
Producție: Reactor de creație și experiment
Concept: Raul Coldea
Sinopsis:
Pandemia ne-a dat teme serioase de gândire în legătură cu munca, mobilitatea, nevoia de apartenență și de socializare, a pus distanțe între noi sau ne-a făcut să ne apropiem și mai tare. Am muncit, am iubit și am suferit la fel ca înainte, doar că ne-am consumat mai mult din viață online. Între timp, teatrul a luat o pauză, încearcă să se reinventeze sau măcar să supraviețuiască.
Ce se întâmplă cu teatrul când un singur eveniment schimbă felul în care funcționează lumea? Și ce se întâmplă când ne mutăm de tot viața în online? Not another online performance e un produs care își imaginează un dialog cu viitoruri posibile ale lumii și care încearcă să vadă mediul online ca pe un spațiu al acțiunii, cu care putem interacționa, în care putem coexista și care ne poate aduce din nou împreună în viața reală.
„Not another online performance” este prezentarea rezidenței de care Raul Coldea a beneficiat la Reactor în cadrul programului cultural „Decalaj. Narațiuni intergeneraționale”, co-finanțat de Administrația Fondului Cultural Național.
98% Decizia corectă
Producție: Teatrul Tineretului Piatra Neamț
Text: Andreea Tănase
Regie: Elena Morar
Costume: Ileana Zirra
Cecor: Diana Miroșu
Video design: Ana Cârlan
Asistent regie: Emanuel Becheru
Distribuția: Cătălina Bălălău, Aida Avieriței, Nora Covali, Dragoș Ionescu, Paul-Ovidiu Cosovanu, Cătălina Eșanu, Corina Grigoraș, Emanuel Becheru, Florin Hrițcu.
Sinopsis:
Ai 17 ani și ai rămas însărcinată. Toată viața ți se schimbă și toată lumea vrea ca tu să iei decizii de adult, când până de curând ți se spunea „piticule”. Cum să devii părinte, când la rândul tău ești un copil? Cum să ai grijă de cineva când îți e greu, uneori, să ai grijă de tine? Ești dintr-o dată personajul principal: familie, prieteni, colegi, străini, profesori, doctori, toată lumea știe ce e mai bine pentru tine. Fiecare are varianta lui în a te vedea realizată. Și cu toate astea, decizia e doar a ta: devii sau nu mamă?
Muncă. Supraviețuire. Alienare
O serie de patru spectacole lectură de teatru audio despre muncă
Producție: Asociația Reciproca
Echipa: Jo Brăilescu, Alexandra Caras, Cătălin Chirilă, Simona Ciotlăuș, Nicoleta Esinencu, Natalia Graur, Oana Hodade, Cornelia Iordache, Petro Ionescu, Veronica Lazăr, Maria Martelli, Lorand Maxim, Florin Poenaru, Ilona Sergheevna, Ioana Sileanu, Adi Tudoran, Laura Trocan, Oana Uiorean.
Sinopsis:
Munca în capitalism, munca în curățenie, munca domestică, munca în carantină. Despre munca cea de toate zilele și despre efectele ei asupra corpului nostru, asupra relațiilor noastre, asupra imaginii noastre.
Textele ce stau la baza celor patru spectacole lectură au fost scrise în cadrul atelierului de scriere dramatică „Muncă. Supraviețuire. Alienare”, conceput și coordonat de dramaturga Nicoleta Esinencu. Participantele au lucrat înspre conturarea unui portret al muncitoarei/ muncitorului în capitalism, propunându-și să deconstruiască imaginea despre vest și est și nu în ultimul rând, să dezvolte o viziune utopică asupra muncii în lumea în care trăim.
„A fost în primul rînd muncă. Chiar dacă multă lume nu percepe, nici astăzi, literatura sau arta ca pe o muncă. În plus, a fost muncă în pandemie. Pe lîngă alte tone de munci, în paralel. Pe lîngă online-uri și job-uri.
A fost multă muncă emoțională. Muncă în echipă. Și încă ceva… ce ne poate uni și în afara online-ului… sper. Atunci cînd ne vom îmbrățișa pentru prima oară.
În final avem cîteva podcast-uri cu texte din experiențele noastre personale și intime, dar și voci colective.
Texte despre noi și mamele noastre, despre munca în străinătate, despre sărăcie, despre capitalism, despre sănătate mintală, despre luptă și solidaritate…Texte care ajung, în final, la o viziune utopică despre muncă.
O utopie în care…
Există măcar în imaginația noastră
vieți în care putem să scriem textul ăsta și altfel
decît după nopți cu patru ore de somn și zile
de muncă care nu se mai termină”, Nicoleta Esinencu.
Focus Atelier (B)orders este un proiect co-finanțat de Administrația Fondului Cultural Național