Acasă Proiecte Arhiva GAP 2020 – producții de teatru

Arhiva GAP 2020 – producții de teatru

de Gazeta de Artă Politică

Anul 2020 a fost ciudat pentru artă: au fost greu de organizat evenimente în siguranță, publicul a ajuns mai greu la spectacole, filme, expoziții, echipelor artistice le-a fost mai greu să îşi promoveze lucrările/producțiile. Şi totuşi s-a muncit foarte mult în arta cu miză socială, politică, de solidarizare, cel puțin la fel de mult ca în fiecare an. Ne dorim ca măcar o parte din aceste lucrări/producții să rămână în arhiva GAP.

 

WORK. NO TRAVEL// Tranziții

Producător: Asociația ADO – Artă pentru Drepturile Omului, în parteneriat cu Centrul Replika

Text de: Mihaela Michailov // după volumele „Tur-retur” de Zoltán Rostás și Sorin Stoica

Regizor: Bobi Pricop

Scenografie/ spațiu: Gabi Albu

Suport tehnic: Răzvan Rusu

Performeri: Dan Basu (video), Eduard Gabia (muzică) // Alex Călin, Nicoleta Lefter, Katia Pascariu, Alexandru Potocean; cu participarea lui Ovidiu Țichindeleanu

Sinopsis:

WORK. NO TRAVEL vorbește despre migrantele și migranții români pentru care munca în străinătate a devenit singura posibilitate de supraviețuire, în contextul economic post-1989, marcat de precarizare, privatizare masivă și provizorat social. WORK. NO TRAVEL propune o reîntoarcere în prima decadă a migrației forței de muncă de după 1990 și investighează multiplele dislocări și relocări temporare ale celor plecați afară, condițiile de muncă, raporturile de putere și posibilele comunități salvatoare. WORK. NO TRAVEL scanează fragmente din vieți trăite în nesiguranță și alienare, vieți improvizate care ajung să însemne un singur lucru: bani trimiși acasă pentru familie. Bani strânși cu sacrificii enorme. Bani greu de atins!

WORK. NO TRAVEL are la bază două volume de interviuri – „Tur-retur. Convorbiri despre munca în străinătate” realizate de sociologii Zoltán Rostás și Sorin Stoica și publicate în 2006 la editura Curtea Veche.

Proiectul Tranziții. program euroregional de artă contemporană, este un proiect co-finanțat de Administrația Fondului Național Cultural, de Primăria și Consiliul Local Cluj Napoca, Bethlen Gábor Alapkezelő ZRT și Fundația Communitas.

 

TikTok Generation (Keres TikTok?)

Producție: E-Romnja

Text: Mihaela Drăgan

Regia: Sandra Selimovic

Distribuție: Nicoleta Ghiță, Bianca Mihai, Raj-Alexandru Udrea

Credit video: ZIGZAG FILM SRL

Sinopsis:

„Keres Tik Toc?” vorbeste despre constrângerile la care sunt supuse fetele rome. Acest spectacol abordează următoarele teme: educație sexuală, virginitate, puterea fetelor și femeilor rome, suroritate, masculinitate toxică, patriarhat, presiunea comunității asupra fetelor și femeilor rome, reziliență, drepturi egale.

Mihaela Dăgan: „Vara asta am scris o piesă de teatru despre lipsa educației sexuale în România și relația tinerilor romi cu tehnologia în tot acest context național în care informația lipsește. Vreau să mulțumesc tinerelor și tinerilor romi ale căror povești m-au inspirat în tot procesul de scriere dramatică a unui text ficțional bazat pe experiențele acestora.”

Spectacolul „Keres Tik-Tok?” face parte din proiectul „Spune-ți povestea”, proiect co-finanțat de Administrația Fondului Cultural Național.

 

MATERN

Producție: O2G în parteneriat cu Centrul Replika

Distribuție: Oana Rusu şi Alice Monica Marinescu

Mişcare scenică: Carmen Coțofană

Scenografie: Irina Gâdiuță

Muzica și versurile: Maria Sgârcitu şi Teodora Retegan

Afiş: Lucia Mărneanu

Concept şi scenariu: Alice Monica Marinescu

Echipa de filmare:

Imagine: Dragoş Hanciu. Operatori cameră: Dragoş Hanciu, Paul Chirilă, Alexandru Radu.

Sunet: Flora Pop. Montaj: Alexandra Gulea, Alexandru Radu.

Regie filmare: Alexandru Radu

Sinopsis:

„MATERN” este un spectacol de explorare cu mijloace performative a transformărilor la care este supus corpul și psihicul femeilor care devin mame. Sarcina, nașterea, alăptarea sunt etape fundamentale ale maternității, care presupun transformări radicale, riscuri și provocări semnificative pentru psihicul și corpul feminin. Maternitatea este considerată o etapă dezirabilă în viața femeilor, ceea ce face ca aspectele mai dificile cu care se confruntă multe dintre femei pe durata maternității să rămână un tabu în societate, cu un potențial impact negativ asupra imaginii de sine sau bunăstării emoționale și psihologice a acestora. Spectacolul își propune să devoaleze aceste realități deseori tabuizate, oferind spațiu și voce mamelor și aspirând să creeze un loc de întâlnire între mame și nemame, un dialog care implică împărtășirea trăirilor și experiențelor reciproce cu scopul creșterii solidarității între femei în jurul subiectului maternității. Abordarea este una interdisciplinară, care își propune să combine metode de dans contemporan, cu tehnici de producție muzicală Avant Pop și performance spoken word, teatru bazat pe istorie personală și storytelling. Spectacolul este centrat pe conflictul dintre idealizarea condiției de mamă și presiunile, angoasele, greutățile concrete (emoționale și economice) cu care acestea se confruntă.

Spectacolul face parte din proiectul „Maternitate – Corpuri și Identități în Transformare”, proiect co-finanţat de Administraţia Fondului Cultural Naţional.

 

Capete Înfierbântate

Producție: O2G în parteneriat cu Centrul Replika

Text: Mihaela Michailov, David Schwartz

Distribuția: Alexandru Potocean, Oana Rusu, Teodora Retegan, Maria Sgârcitu

Scenografia: Irina Gâdiuță

Muzica: Teodora Retegan & Maria Sgârcitu

Mișcarea scenică: Mihai Mihalcea

Colaboratoare documentare: Dora Constantinovici

Regia: David Schwartz

Echipa de filmare

Imagine și lumină: Dragoș Hanciu

Operatori cameră: Dragoş Hanciu, Jaro Minne, Alexandru Radu

Sunet: Flora Pop; mixaj sunet Mara Mărăcinescu

Producție, regie, montaj și colorizare: Alexandru Radu.

Sinopsis:

La 10 ani de la explorarea performativă a evenimentelor din 13-15 iunie 1990, propusă în spectacolul „Capete înfierbântate” realizat în 2010, „Capete înfierbântate 2020” investighează sistemul de sănătate din România, din perspectiva relației public-privat, cu accent pe actuala criză sanitară provocată de SARS-CoV-2.

„Capete înfierbântate 2020” analizează cauzele vulnerabilizării sistemului medical, demantelarea serviciilor publice și efectele distrugerii statului social, pericolele reducerii cheltuielilor și privatizării în sănătate. Spectacolul deconstruiește marote discursive perpetuate – „banii trebuie să urmărească pacientul”, „disfuncționalitățile sistemice provin din comunism” etc. – și ne provoacă să reflectăm asupra complexității și interdependenței factorilor responsabili pentru deficiențele din prezent.

„Capete înfierbântate 2020” este un spectacol despre consecințele dureroase ale unor politici publice care privilegiază, inclusiv în domeniul sănătății, profitul și logica eficientizării cu orice preț în defavoarea interesului public și medicinei sociale.

Spectacolul face parte din proiectul „Capete înfierbântate 2020”, proiect co-finanţat de Administraţia Fondului Cultural Naţional.

 

The Protocols

queer active art performance

Producție: O2G în parteneriat cu Veioza Arte

Regie și text: Bogdan Georgescu

Echipa proiectului: Raj-Alexandru Udrea, Paul Dunca, Alex Bălă, Irina Gâdiuță, Andrei Ioniță, Tania Cucoreanu, Bogdan Georgescu

Sinopsis:

  1. O pandemie care durează de 40 de ani.
  2. O comunitate minoritară, decimată.

iii. Nimeni nu ia nicio măsură, pentru mult prea mult timp.

iiii. Un vaccin care e încă așteptat.

iiiii. O țară în care tratamentul împotriva virusului, de multe ori, lipsește.

iiiiii. O stigmă, aruncată asupra persoanelor pozitive, insuportabilă.

Spectacolul „The Protocols” face parte din proiectul *DECEMBRIE 1, proiect co-finanțat de Administrația Fondului Cultural Național.

 

Infinit Pozitiv

Producție: Asociația Carusel

Text: Mădălina Brândușe, Paula Dunker, Alex Fifea, Nona Șerbănescu

Regia: Alex Fifea

Costume, scenografie: Nona Șerbănescu

Vizual: alenthin

Sinopsis:

În decembrie 1990 numărul cazurilor de SIDA la copii în România depășea totalul cazurilor raportate de celelalte țări din Europa. 1090 de cazuri de SIDA pediatric din care 97% la copii cu vârste mai mici de 3 ani. În total, în anii ’90 în România, au fost infectate peste zece mii de persoane, un adevărat accident epidemiologic denumit de specialiști „cohorta inițială”.

Ce s-a întâmplat cu acei copii?

Câți dintre ei au supraviețuit și unde sunt ei astăzi?

Cum este să trăiești cu HIV în România?

Cum a evoluat situația persoanelor infectate cu HIV din România și cum ne raportăm astăzi la virusul HIV?

Rezultat al unei documentări realizate de-a lungul unui an, spectacolul analizează poveștile de viață a șase personaje care trăiesc cu HIV în România. Istoriile lor personale curg în paralel cu istoria post-socialistă a României și cu evoluția fenomenelor asociate virusului HIV la noi în țară.

Infinit pozitiv este un spectacol despre informare, acceptare, destigmatizare.

 

* te zero

lectură performativă

Producție: O2G

Text: Bogdan Georgescu

Regia: Irina Gâdiuță

Distribuția: Alice Monica Marinescu, Katia Pascariu, Andrei Șerban

Editare video: Tania Cucoreanu

Documentare: Irina Gâdiuță, Bogdan Georgescu, Alice Monica Marinescu, Katia Pascariu, Andrei Șerban

Sinopsis:

Nimeni, nimic.

Artiștii independenți: De câte ori putem să o luăm de la zero, de la început, ca și cum nimic niciodată nu s-ar fi întâmplat?

Nimeni, nimic.

Artiștii independenți: Și când o luăm din nou de la zero, o luăm de la zero zero inițial, sau un zero prim?

Nimeni, nimic.

Artiștii independenți: Nu mai bine nu mai pornim deloc din momentul zero?

Nimeni, nimic.

Spectacolul „*te zero” face parte din programul cultural multianual „Povești din vecini”, program co-finanțat de Administrația Fondului Cultural Național.

 

Celule de bază

Producție: Centrul pentru Studierea Modernității și a Lumii Rurale

Concept și dramaturgie: Petro Ionescu și Raul Coldea

Scenografie: Hermina Csala

Muzică: Adrian Cimpoeșu / Văzduh

Distribuția: Ioana Chițu, Bianco Erdei, Lucia Mărneanu

Costume: Lanelka

Adina Marincea: comunicare

Coordonatoare: Laura Trocan

Emil Florea: tehnician

Sinopsis:

Având ca punct de pornire structurile familiale și factorii care le influențează, „Celule de bază” ar fi o instalație populată de lucruri uitate într-un pod sau într-o debara care reconstruiesc istorii de familie și care rememorează imagini aleatorii ce țin de universul unui cămin. Granița dintre teatru și performance se află acolo unde se întâlnesc ruralul și modernitatea din urban, unde poveștile personale ale performerilor se întrepătrund cu cele documentate în satele Telciu și Romuli.

Spectacolul face parte din „Familii și migrație. Perspective din rural”. La baza piesei de teatru stă documentarea realizată în cadrul rezidențelor „Culese din Telciu”, 2019, de către Petro Ionescu și Raul Coldea.

„Celule de bază” este un spectacol co-finanţat de Administraţia Fondului Cultural Naţional și Primăria Telciu.

 

(IN)CORECT

Producție: Reactor de creație și experiment

Regia și dramaturgia: Leta Popescu

Scenografia: Lucia Mărneanu

Mișcarea scenică: Farid Fairuz

Atmosferă sonoră: Oana Hodade

Colaj video: Doru Vatavului

Asistență de regie și pregătire muzicală: Dominik M. Iabloncic

Distribuția: Alexandra Caras, Cătălin Filip, Oana Mardare, Alina Mișoc, Emőke Pál, Paul Sebastian Popa, Lucian Teodor Rus, Doru Taloș

Sinopsis:

Când membrii unei familii au vieți complet diferite, granița dintre ce e corect și ce e incorect este foarte fină. Seamănă cu locul în care Dunărea se revarsă în Marea Neagră. E un loc incert, tulbure, așa cum devin în miezul nopții mințile rudelor aflate într-o vacanță în Deltă.

Spectacolul „(IN)CORECT” jonglează cu planul fanteziilor și al dorințelor a două generații diferite. Reluarea amintirilor comune pare să fie drumul spre a fi împreună. Și dacă nu ne aducem aminte același lucru?

Spectacol „(IN)CORECT” este produs în cadrul programului cultural „Decalaj. Narațiuni intergeneraționale”, co-finanțat de Administrația Fondului Cultural Național.

 

Not another online performance

Producție: Reactor de creație și experiment

Concept: Raul Coldea

Sinopsis:

Pandemia ne-a dat teme serioase de gândire în legătură cu munca, mobilitatea, nevoia de apartenență și de socializare, a pus distanțe între noi sau ne-a făcut să ne apropiem și mai tare. Am muncit, am iubit și am suferit la fel ca înainte, doar că ne-am consumat mai mult din viață online. Între timp, teatrul a luat o pauză, încearcă să se reinventeze sau măcar să supraviețuiască.

Ce se întâmplă cu teatrul când un singur eveniment schimbă felul în care funcționează lumea? Și ce se întâmplă când ne mutăm de tot viața în online? Not another online performance e un produs care își imaginează un dialog cu viitoruri posibile ale lumii și care încearcă să vadă mediul online ca pe un spațiu al acțiunii, cu care putem interacționa, în care putem coexista și care ne poate aduce din nou împreună în viața reală.

„Not another online performance” este prezentarea rezidenței de care Raul Coldea a beneficiat la Reactor în cadrul programului cultural „Decalaj. Narațiuni intergeneraționale”, co-finanțat de Administrația Fondului Cultural Național.

 

98% Decizia corectă

Producție: Teatrul Tineretului Piatra Neamț

Text: Andreea Tănase

Regie: Elena Morar

Costume: Ileana Zirra

Cecor: Diana Miroșu

Video design: Ana Cârlan

Asistent regie: Emanuel Becheru

Distribuția: Cătălina Bălălău, Aida Avieriței, Nora Covali, Dragoș Ionescu, Paul-Ovidiu Cosovanu, Cătălina Eșanu, Corina Grigoraș, Emanuel Becheru, Florin Hrițcu.

Sinopsis:

Ai 17 ani și ai rămas însărcinată. Toată viața ți se schimbă și toată lumea vrea ca tu să iei decizii de adult, când până de curând ți se spunea „piticule”. Cum să devii părinte, când la rândul tău ești un copil? Cum să ai grijă de cineva când îți e greu, uneori, să ai grijă de tine? Ești dintr-o dată personajul principal: familie, prieteni, colegi, străini, profesori, doctori, toată lumea știe ce e mai bine pentru tine. Fiecare are varianta lui în a te vedea realizată. Și cu toate astea, decizia e doar a ta: devii sau nu mamă?

 

Muncă. Supraviețuire. Alienare

O serie de patru spectacole lectură de teatru audio despre muncă

Producție: Asociația Reciproca

Echipa: Jo Brăilescu, Alexandra Caras, Cătălin Chirilă, Simona Ciotlăuș, Nicoleta Esinencu, Natalia Graur, Oana Hodade, Cornelia Iordache, Petro Ionescu, Veronica Lazăr, Maria Martelli, Lorand Maxim, Florin Poenaru, Ilona Sergheevna, Ioana Sileanu, Adi Tudoran, Laura Trocan, Oana Uiorean.

Sinopsis:

Munca în capitalism, munca în curățenie, munca domestică, munca în carantină. Despre munca cea de toate zilele și despre efectele ei asupra corpului nostru, asupra relațiilor noastre, asupra imaginii noastre.

Textele ce stau la baza celor patru spectacole lectură au fost scrise în cadrul atelierului de scriere dramatică „Muncă. Supraviețuire. Alienare”, conceput și coordonat de dramaturga Nicoleta Esinencu. Participantele au lucrat înspre conturarea unui portret al muncitoarei/ muncitorului în capitalism, propunându-și să deconstruiască imaginea despre vest și est și nu în ultimul rând, să dezvolte o viziune utopică asupra muncii în lumea în care trăim.

„A fost în primul rînd muncă. Chiar dacă multă lume nu percepe, nici astăzi, literatura sau arta ca pe o muncă. În plus, a fost muncă în pandemie. Pe lîngă alte tone de munci, în paralel. Pe lîngă online-uri și job-uri.

A fost multă muncă emoțională. Muncă în echipă. Și încă ceva… ce ne poate uni și în afara online-ului… sper. Atunci cînd ne vom îmbrățișa pentru prima oară.

În final avem cîteva podcast-uri cu texte din experiențele noastre personale și intime, dar și voci colective.

Texte despre noi și mamele noastre, despre munca în străinătate, despre sărăcie, despre capitalism, despre sănătate mintală, despre luptă și solidaritate…Texte care ajung, în final, la o viziune utopică despre muncă.

O utopie în care…

Există măcar în imaginația noastră

vieți în care putem să scriem textul ăsta și altfel

decît după nopți cu patru ore de somn și zile

de muncă care nu se mai termină”, Nicoleta Esinencu.

Focus Atelier (B)orders este un proiect co-finanțat de Administrația Fondului Cultural Național