___________________________________________________________________________________
TREI PIESE ANTIFASCISTE
Data apariției: decembrie 2022
De: Bertolt Brecht
Selecție, introducere și cronologie: David Schwartz
Traduceri și note: Vlad A. Arghir, Alice Monica Marinescu, Elise Wilk
Redactare: Ioana Gruenwald
Corectură: Virgil Leon și George State
Tehnoredactare: Cristian Moisa
Coordonare colecție: Virgil Pașca și Veronica Lazăr
Copertă/ilustrație: Cătălin Rulea
Producție: Editura TACT, Cluj-Napoca
___________________________________________________________________________________
Principalul pilon pe care se sprijină concepția teatrală brechtiană este teoria și practica efectului de înstrăinare, în slujba unui teatru non- sau antiaristotelic. Brecht propune un teatru care să educe prin distracție și distanțare critică, nu să purifice prin milă și frică, cum impune catharsisul aristotelic. Spectacolul ar trebui să provoace spectactorul să gândească și să acționeze, nu să îl copleșească emoțional. Or această abordare este dezvoltată de Brecht tocmai în opoziție cu ceea ce percepea ca manipulare a emoțiilor și recurs la sentiment în propaganda nazistă. Discursul nazist stârnea emoții primare, precum frica sau ura, prin strategii tipice teatrului burghez. După venirea la putere a naziștilor, Brecht va observa cu ironie amară că niciun regizor care apelează la vechile mijloace de manipulare a emoțiilor nu poate rivaliza în acest domeniu cu propagandiștii naziști.
Teatrului care provoacă emoții necontrolate și adoarme rațiunea, Brecht aspiră să îi opună un teatru științific, care să deconspire mecanismele iluziei și să invite la cunoaștere și la plăcere. Acest teatru, pe care-l numește inițial epic, iar mai târziu dialectic, plasează spectatorul în rolul celui care judecă, analizează, cântărește, se îndoiește. Volumul Trei piese antifasciste cuprinde trei texte despre fascism, dintre care două sunt publicate prima dată în limba română: Capete rotunde și capete ascuțite; Teroarea și mizeriile celui de-al treilea Reich; Švejk. Volumul face parte dintr-un program mai amplu, demarat de Platforma de Teatru Politic împreună cu Editura TACT, care își propune să retraducă, analizeze și promoveze opera lui Brecht în context local.