Acasă Evenimente Dosar Boicot Uber /// Protestul taximetriștilor din București

Dosar Boicot Uber /// Protestul taximetriștilor din București

protest aprilie 2017 sursa romania insiderSursă foto: Romania Insider

Progresul” și „civilizația” aduse de Uber

După mai bine de doi ani în România și în ciuda diverselor acțiuni de atenționare din partea sindicatelor de transportatori a ilegalității serviciilor Uber, piața locală a ajuns pe locul 5 în Uniunea Europeană cu peste 250 de mii de utilizatori, constituindu-se ca o miză uriașă pentru compania californiană.

În cuvintele unui șofer Uber care a documentat cu atenție o parte din problemele locale ale companiei: “Din costul final al unei călătorii, Uber îşi oprea un procent de 20% – o sumă decentă având în vedere că un şofer de taxi plăteşte taxe mult mai mari pentru închirierea staţiei, autorizaţii etc. Din august anul trecut și până în luna februarie anul acesta, am fost şi eu şofer Uber. Prin luna decembrie cei de la Uber au avut o încercare de a intra în legalitate, obligând şoferii să îşi deschidă firme de transport sau să îşi facă PFA-uri pentru a plăti TVA-ul şi pentru a scăpa de orice răspundere. Spun asta pentru că Uber […] nu a dorit să înfiinţeze o entitate juridică unde toţi şoferii să fie înregistraţi.

Ceea ce nu face Uber este să îi oblige pe şoferi să îşi ia atestatul de şofer profesionist şi să îşi facă o asigurare pentru pasageri. DA, şoferii de taxi sunt obligaţi să plătească o asiguare RCA specială de aproximativ 28 de milioane la 6 luni (făcând taximetrie eşti mai expus ca şofer accidentelor şi sunt asiguraţi şi pasagerii împreună cu bunurile lor).

În schimb, Uber alege să ofere gratuit consultaţă juridică şoferilor şi astfel de texte pe care să le menţioneze în procesele verbale încheiate de poliţie, în cazul în care sunt prinşi.

Problema Uber, o repet, este că ei îşi văd doar interesul companiei, nu şi al şoferilor parteneri.”1

Vicepreşedintele Comisiei Europene, Andrus Ansip, responsabil pentru piaţa unică digitală europeană, a venit vineri, 28 aprilie, în Bucureşti, pentru o întâlnire cu oficiali români. În acest cadru, a facut în mod direct și explicit lobby pentru Uber şi Airbnb, în vederea de-reglementării serviciilor de transport şi de cazare. Conform acestuia:

Economia colaborativă este un fenomen nou. […] Nu cred că este o soluţie să reglementezi servicii precum Uber, ci este mai important să vezi cum să protejezi consumatorul”, a declarat Ansip, citat de News.ro2. „Cred că este o oportunitate mare pentru România, pentru tinerii antreprenori care găsesc soluţii. Nu putem opri progresul. Întrebarea este dacă noi participăm sau nu?”, a completat vicepreşedintele Comisiei Europene.

Protestul taximetriștilor

Aproximativ 1000 de transportatori, majoritatea taximetrişti, au protestat miercuri, 26 aprilie, în faţa Guvernului, împotriva a ceea ce ei numesc pirateria din domeniul transportului de persoane, desfăşurată în special prin platforma Uber3. Organizat de Confederaţia Operatorilor şi Transportatorilor Autorizaţi din România (COTAR), protestul din București vine în continuarea mai multor acțiuni ale diverselor sindicate de taximetrie din țară. Atât pichetarea Guvernului, cât și organizarea unei greve generale a taximetriștilor pe 26 și 27 aprilie are ca scop grăbirea promulgării unei ordonanțe de urgență ce ar limita activitatea Uber4. Ulterior, reprezentanţii Uber România au anunţat că au primit asigurări de la miniştrii cu care s-au întâlnit joi, că modificările aduse legii taximetriei nu vor afecta în nicio măsură serviciul Uber şi nici şoferii parteneri. Premierul Sorin Grindeanu a declarat joi, cu privire la nemulţumirile taximeştrilor, că înţelege că există lucruri care nu sunt reglementate, ce trebuie rezolvate, însă nu prin încălcarea drepturilor altora5.

Sfidările directe din partea companiei au început încă din august 2015, în urma promulgării unor amendamente de către președintele Iohannis la legea 38/2003, legea transportatorilor. Noul act normativ ducea la interzicerea transportului public contra cost cu vehicule personale de către persoane care nu deţin o autorizaţie de taxi. Amendamentul scotea în mod evident în afara legii proaspăt instalatul, la noi, serviciu Uber. Oficialii companiei au răspuns însă că schimbările pur și simplu „nu-i vizează”6. Din acest moment devine clar:

1) că Uber va juca în România același joc al manipulării administrației politice pentru propriile interese și

2) că are susținători în forurile internaționale.

Protecţia din partea Comisiei Europene şi a ministerelor arată puterea companiei Uber – care nu, nu este o companie de tineri antreprenori, ci o giga-corporaţie cu sediul în San Francisco, ce încheia anul 2016 cu cifra de afaceri de 5,5 miliarde de dolari. Este interesant cum, chiar în contextul atât de recent al protestelor anti-corupţie, o companie care prestează servicii neautorizate este prezentată de autorităţi ca având „dreptul” de a face profit şi este tratată ca fiind deasupra legii – şi chiar primeşte în mod direct asigurări că legea nu o va afecta.

Singurele persoane care protestează public – deocamdată – sunt cele implicate în serviciile de transport „de rând”, care nu au această putere transnaţională de a fi deasupra legii, pentru care autorizaţiile, RCA-urile, dispeceratul, controalele, contabilitatea sunt reglementate prin legea transportatorilor.

Dosarul integral Boicot Uber – aici.

1 Ștefan Roșioara, postare pe blogul personal: www.stefanblog.com/2016/08/povestea-uber-din-cluj.html

2 www.news.ro/economic/comisarul-european-pentru-piata-digitala-nu-este-de-acord-cu-reglementarea-serviciilor-de-tip-uber-sau-airbnb-deoarece-ar-descuraja-inovatia-si-ar-afecta-consumatorii-1922400128182017041416933571

3 www.digi24.ro/stiri/economie/transporturi/pozitia-uber-fata-de-protestele-organizate-de-taximetristi-712807

4 www.news.ro/economic/transportatorii-si-taximetristii-din-cotar-organizeaza-miercuri-si-joi-proteste-anti-uber-in-fata-sediului-guvernului-cursele-bucuresti-ilfov-afectate-pe-perioada-protestului-1922403025002017040916925368

5 www.news.ro/economic/uber-romania-am-primit-asigurari-de-la-guvern-ca-modificarile-aduse-legii-taximetriei-nu-vor-afecta-in-nicio-masura-serviciul-nostru-si-nici-soferii-parteneri-1922403527002017041816931734

6 www.gandul.info/it-c/iohannis-a-promulgat-noua-lege-a-taximetriei-care-interzice-aplicatia-uber-reactia-companiei-americane-14393481

0 comentariu

DOSAR: BOICOT UBER – Arta politica joi, 4 mai 2017 - 19:44

[…] (Citește întreg materialul aici.) […]

Raspunde

Lasă un comentariu