Acasă Evenimente DOSAR: BOICOT UBER

DOSAR: BOICOT UBER

Uber este în România din 2015. În tot acest timp, ceea ce părea un nou pachețel de inovație antreprenorială trimis din occident s-a dovedit – la fel ca mai toate celelalte – o nouă structură de exploatare a muncitorilor locali și de expropriere a resurselor către centrele Vestului. Alături de alte afaceri bazate pe tehnologia aplicațiilor pentru dispozitive inteligente și pe reorganizarea unor servicii deja existente, Uber constituie noul val al neo-liberalismului contemporan. Economia așa-zis colaborativă împreună cu regimul de angajare de tip freelance duc la accelerarea precarizării muncitorilor, parazitând structurile sociale clasice, inclusiv pe cele de stat. Credem că în fața acesteia, trebuie să ne organizăm atât local, cât și internațional.

Gazeta de Artă Politică lansează o invitație oricărei persoane sau grup ce se regăsește în aceste intenții să contribuie la dosarul Boicot Uber, dedicat documentării și mobilizării locale și globale împotriva Uber și a oricăror companii similare.

2017 meme uber sua

I. Uber vs Taxi. Ce s-a întâmplat în România?

Miercuri, 26 aprilie 2017, în București, în jur de o mie de taximetriști mobilizați în mare parte de angajatorii lor au ieșit în stradă pentru a protesta împotriva Uber. Problemele cu Uber însă începuseră încă din anul venirii sale în România, adică din 2015. Acum s-a ajuns la un punct culminant al rezistenței taximetriștilor împotriva gigantului din San Francisco. Care a fost treaba de fapt?

1. Protestul taximetriștilor din București – 26 aprilie 2017

protest aprilie 2017 sursa romania insider

Sursă foto: Romania Insider

Sfidările directe din partea companiei au început încă din august 2015, în urma promulgării unor amendamente de către președintele Iohannis la legea 38/2003, legea transportatorilor. Noul act normativ prevedea interzicerea transportului public contra cost cu vehicule personale de către persoane care nu deţin o autorizaţie de taxi. Amendamentul scotea în mod evident în afara legii proaspăt instalatul, la noi, serviciu Uber. Oficialii companiei au răspuns însă că schimbările pur și simplu „nu-i vizează”.

Prin urmare, aproximativ 1000 de transportatori, majoritatea taximetrişti, au protestat miercuri, 26 aprilie, în faţa Guvernului, împotriva a ceea ce ei numesc pirateria din domeniul transportului de persoane, desfăşurată în special prin platforma Uber.

(Citește întreg materialul aici.)

2. Protestele de la Cluj – august și noiembrie 2016

În august 2016, câțiva șoferi de taxi din Cluj au organizat un flagrant, iar clusterul Taxi Cluj, un sindicat al taximetriștilor, a dus lupta mai departe, în instanță. În noiembrie 2016, Asociația de Monitorizare Taxi Transilvania anunță printr-un comunicat de presă că vor interzicerea UBER: „Am început demersurile legale în vederea interzicerii utilizării pe teritoriul României a serviciului de transport persoane, contra cost – UBER – până nu respectă dispoziţiile legale în domeniu, ca şi ceilalţi operatori de transport persoane în regim de taxi.”

(Citește întreg materialul aici.)

3. Protestele de la Otopeni – noiembrie 2016

Marți, 26 noiembrie, COTAR declară într-un comunicat de presă că acele companii de taximetrie care au contract cu Aeroportul Internaţional Henri Coandă se vor retrage, de săptămâna următoare, dacă nu va fi eliminată reclama care încurajează călătorii să apeleze la serviciile de transport în sistem Uber, reclamă amplasată chiar la ieșirea din aeroport. Transportatorii susţin că suma pe care o plătesc aeroportului pentru a avea dreptul să opereze în zonă este de circa 220.000 de Euro anual.

(Citește întreg materialul aici.)

II. Context internațional: Uber și deportările din Statele Unite ca urmare a #muslimban

Reuters Lucy NicholsonSursa foto: Reuters

La 8 zile după preluarea oficială a preşedinţiei Statelor Unite ale Americii, Donald Trump a emis un ordin prin care persoanelor din şapte ţări cu populaţie majoritar musulmană – Iran, Irak, Libia, Sudan, Siria, Somalia şi Yemen – li s-a interzis intrarea în SUA, fără niciun motiv. Pe data de 29 ianuarie 2017, sute de persoane din aceste ţări au fost reţinute în aeroporturi, ceea ce a stârnit proteste masive, din aeroportul JFK din New York, până în aeroportul SFO din San Francisco. În semn de solidaritate, Alianţa Taximetriştilor din New York [New York Taxi Workers Alliance] a declarat o oră de încetare a lucrului, ceea ce a afectat puternic accesul către şi din aeroport. Compania Uber a spart însă greva, manifestând o lipsă clară de solidaritate și speculând situația pentru profit.

(Citește întreg materialul aici.)

III. Concluzii

În octombrie anul trecut, o instanță din Anglia a acordat un verdict fără precedent: companiei Uber i s-a impus să recunoască doi dintre șoferii săi „parteneri” ca angajați și să le acorde beneficiile firești de care trebuie să se bucure orice muncitor: concedii de odihnă plătite, concedii de sărbători și venitul minim garantat. Decizia instanței recunoaște contribuția cheie a șoferilor contractați de Uber și situațiile cu risc înalt de exploatare în care sunt plasați. Conform condițiilor Uber, șoferii sunt practic freelanceri fără niciun fel de protecție împotriva abuzurilor și nu se bucură de beneficiile și drepturile muncitorilor1. Evenimentul ar putea crea un precedent legal ce ar veni în sprijinul inițiativelor șoferilor din toată lumea, care vor să aducă Uber în fața instanței.

Neregulile sesizate de persoanele din România sunt valabile peste tot în lume. Compania ocolește legislația curentă, parazitând structurile sociale: prin artificiul tehnologic – e doar o aplicație! – compania nu contribuie la dările reglementate prin lege, provocând statelor daune de miliarde de euro. Ocolirea taxării dar și a altor prevederi impuse transportatorilor, face ca serviciile Uber să creeze concurență neloială: în timp ce orice persoană care face taximetrie trebuie să plătească RCA, să facă evaluări psihologice, să-și verifice constant mașina, să dea teste suplimentare și să plătească o autorizație de funcționare, compania multi-miliardară sare peste toate aceste etape.

Solidaritatea muncitorilor Uber însă trebuie întâmpinată de solidaritatea tuturor celor ce apelează la servicii de taxi. În România, serviciile de taximetrie sunt demult extrem de populare în mediul urban. Atât tensiunile dintre clienți și șoferi – tensiuni ce reflectă problemele largi ale societății: sexism, rasism, clasism – cât și raporturile de muncă adeseori problematice din interiorul companiilor de taximetrie, nu sunt sub nici o formă rezolvate de fenomenul Uber. Mai mult, în fenomenul Uber, instituirea regimului de muncă neo-liberal în care suntem plătiți per serviciu, fără beneficii sau posibilitatea sindicalizării este definitivată. Compania, cu a sa așa-zisă economie colaborativă („sharing economy”, „collaborative economy”), sparge atât piața cât și cultura locală de transport privat, participând la precarizarea muncitorilor, exproprierea resurselor locale fără taxare pe măsură și normalizarea acestei exploatări sistemice.

Taximetria nu e o muncă ușoară sau la îndemână: atât persoanele ce oferă servicii de taximetrie, cât și cele care apelează la acestea, se supun unor riscuri ale sănătății și interacțiunii sociale care pot fi evitate doar prin colaborare, solidaritate și respect, începând cu drepturile celor ce muncesc. Departe de a contribui la un asemenea proces, Uber încurajează disprețul față de taximetriști, precarizarea muncii lor și exploatarea acestora sub masca „civilizării și progresului”. Companiile ca Uber sunt considerate avangarda capitalismului contemporan, întrupând valorile „progresului” și „inovației”, dar arătând adevărata față a acestui sistem, unul bazat pe exploatare și concentrarea averilor în mâinile celor puțini.

1 www.bbc.com/news/business-37802386

 

0 comentariu

Dosar Boicot Uber /// Protestul taximetriștilor din București – Arta politica joi, 4 mai 2017 - 18:35

[…] Dosarul integral Boicot Uber – aici. […]

Raspunde
Dosar Boicot Uber /// Protestele de la Cluj – Arta politica joi, 4 mai 2017 - 19:23

[…] Citește dosarul integral Boicot Uber aici. […]

Raspunde
Dosar Boicot Uber /// Protestele de la Otopeni – Arta politica joi, 4 mai 2017 - 19:33

[…] Citește dosarul integral Boicot Uber aici. […]

Raspunde
Dosar Boicot Uber /// Uber și deportările din Statele Unite ca urmare a #muslimban – Arta politica joi, 4 mai 2017 - 19:42

[…] Citește dosarul integral Boicot Uber aici. […]

Raspunde

Lasă un comentariu